Voor onze laatste stage, die plaats vond van 16 mei tot 20 mei, kregen we de opdracht te werken rond het BC " Natuur".
Na wat denkwerk en het brainstormen heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor het BC "dieren met een dak".
Na wat denkwerk en het brainstormen heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt voor het BC "dieren met een dak".
Deze stage heb ik gedaan in de tweede kleuterklas, alles moest op het juiste niveau zijn. Niet te moeilijk, maar ook niet te gemakkelijk. Ik vond dit een moeilijke opdracht omdat we niet zo veel tijd hadden gehad om de kleuters heel specifiek te gaan observeren op hun kunnen.
Ik had de klas omgetoverd tot een klas waar iedereen vrienden met elkaar kon zijn. De dieren die centraal stonden tijdens de stage waren de schildpad en de slak. Ik had de dieren een naam gegeven de schildpad hete robbie en de slak turbo. De klas werd versierd met slingers, houten slak en houten schildpad, schelpen, attributen en zeker niet te vergeten een slakkenbak en een waterschildpadje waren aanwezig gedurende de stage. De kleuters brachten zelf ook slakken mee naar de klas. Ik had dit niet gevraagd, maar pikte daar met veel plezier op in. Elke morgen en middag werden er 2 kleuters aangeduid om de dieren eten te geven.
Ik had de klas omgetoverd tot een klas waar iedereen vrienden met elkaar kon zijn. De dieren die centraal stonden tijdens de stage waren de schildpad en de slak. Ik had de dieren een naam gegeven de schildpad hete robbie en de slak turbo. De klas werd versierd met slingers, houten slak en houten schildpad, schelpen, attributen en zeker niet te vergeten een slakkenbak en een waterschildpadje waren aanwezig gedurende de stage. De kleuters brachten zelf ook slakken mee naar de klas. Ik had dit niet gevraagd, maar pikte daar met veel plezier op in. Elke morgen en middag werden er 2 kleuters aangeduid om de dieren eten te geven.
Voor de stage had ik aan iedere kleuter een tekening meegegeven, zodat ze die konden inkleuren. Ik had er niet bij vermeld voorwat die tekeningen precies waren, er stond enkel vermeld dat de kleuters de tekening mochten inkleuren en dan terug mochten meebrengen naar de klas. Ik stond er van versteld dat iedere kleuter dan ook zijn tekening heeft ingekleurd en terug meebracht naar de klas. De tekeningen werden samen met de werkjes uitgehangen in de klas zodat iedere voorbijganger de werkjes en tekeningen goed kon zien. Zo werden de tekeningen ook een stuk van de versiering in de klas. De klas leefde.
Gedurende de week heb ik veel spelletjes gespeeld met de kleuters. Ik merkte dat dit een goede manier was om de kleuters hun aandacht te behouden. Bij spelletjes betrek je al de kleuters, waardoor de aandacht behouden blijft.
In de klas had ik een plastic bak opgevuld met water en opwind schildpadjes. De kleuters vonden het heel leuk om te spelen met de opwinddiertjes. Wat ik wel als tip meegeef zorg er voor dat de bak niet tot de top gevuld is met water en dat er voldoende handdoeken in de buurt zijn, want het kan er goed nat worden.
Ik heb echt genoten van de stage(s) en de dagen die ik heb mogen doorbrengen op de werkplek. Het afscheid van de kleuters viel me dan ook zwaar ...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten